رفع صدای کرکره برقی

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است هر یک باعث بوجود آمدن صدای کرکره برقی شود. کرکره برقی به مرور زمان نیاز به سرویس دارد که متاسفانه سرویس آن نادیده گرفته می‌شود و این مورد اصلی‌ترین علت ایجاد صدا در کرکره برقی پارکینگ و مغازه است. برخی از مشتریانی که از کرکره برقی در محل کار، خانه و سازمان خود استفاده می‌کنند، از صدای ناخوشایند کرکره برقی شاکی هستند، اما چه دلیلی باعث ایجاد این صدا می‌شود؟ در این نوشته از متین هوشمند سعی داریم تا شما را در رفع صدای کرکره برقی راهنمایی کنیم.

علت صدای کرکره برقی چیست؟

به یاد داشته باشید که کرکره‌های اتوماتیک عمولاً از قطعات فولادی ساخته شده‌اند و با باز و بسته شدن درب روی هم می‌غلتند که باعث ایجاد صدایی به جهت غلتیدن فلزها روی هم می‌شود. همچنین صدای کرکره برقی می‌تواند ناشی از لرزش فلز در مقابل قسمت‌های دیگر کرکره یا ریل‌های شل شده باشد.

کرکره‌های قدیمی، مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورند؛ زیرا با گذشت زمان، حلقه‌ها آن‌ها کشیده شده و در اثر بالا آمدن متعدد درب، پیچ می‌خورد  در ادامه به بررسی عواملی که باعث ایجاد صدا می‌شود، اشاره کردیم.

علت صدای کرکره برقی چیست؟
از دیگر دلایل ایجاد شدن سر وصدا در کرکره برقی، شل شدن ریل و لرزش فلز در قسمت های مختلف آن، می تواند باشد.

عوامل ایجاد کننده سر و صدا در کرکره برقی

  • در قدم اول باید بگوییم صفحه پلیت‌ها و در نتیجه لوله باید تراز هم نصب شوند تا تیغه‌های کرکره برقی هم بصورت تراز در مسیر ریل خود حرکت کنند. در صورتی که در هنگام نصب کرکره، این  کار به درستی انجام نشود، پس از گذشت ۲ تا ۳ ماه، کرکره برقی به صدا خواهد افتاد.
  • ایجاد گرد و خاک در بین قلاب و بدنه تیغه نیز عاملی است که می‌تواند باعث ایجاد شدن سر و صدا در کرکره اتوماتیک شود.
  • در زمان نصب کرکره، فاصله بین لوله تا ریل باید حتما استاندارد باشد. دلیل آن هم این است که اگر لوله به ریل خیلی نزدیک یا خیلی دور باشد، باعث کشیدگی یا تماس زیاد تیغه‎‌ها شده و در نتیجه باعث ایجاد صدا در تیغه می‌شود.
  • همچنین گفتنی است که استفاده از لوله نمره ۸، باعث ایجاد صدا در چند تیغه اول می‌شود. در برخی موارد زمان جمع شدن چند تیغه اول، سر و صدا ایجاد می‌کند. متخصصین برای رفع صدای کرکره برقی از قطعه ای به نام ارتالن در دو سایز ۸ به ۱۱ و ۱۱ به ۱۸ استفاده می‌کنند.

روش های رفع صدای کرکره برقی

همانطور که گفتیم، عوامل زیادی باعث بوجود آمدن سر و صدا در کرکره برقی‌ها می‌شوند. در ادامه به سرویس کرکره برقی پارکینگ اشاره کردیم که به شما کمک می‌کند که صدای کرکره برقی از بین ببرید.

  • شستن تیغه‌ها

اولین کاری که برای کاهش و رفع صدای کرکره برقی باید انجام دهیم، شستن تیغه‌ها و اتصالات با فشار آب زیاد و مواد شوینده است. اگر این صداها در اثر گرد و خاک به وجود آمده باشد پس از شستشو از بین می‌رود. تنها به این نکته توجه داشته باشید که در زمان شستشو، مواظب باشید که آب و مواد شوینده وارد موتور کرکره برقی نشود، زیرا در صورت نفوذ آب، موتور به درستی کار نمی‌‌کند و نیاز به تعمیر دارد.

  • افزایش قطر لوله

اگر صدای تیغه‌ها با شستشو از بین نرفت، می‌توانید قطر شفت و رول کرکره برقی را افزایش دهید. با افزایش قطر، اصطحکاک بین تیغه‌ها کمتر شده و تیغه‌ها در هنگام رول شدن فضای بیشتری برای حرکت دارند.

روش های رفع صدای کرکره برقی 
از دیگر علت‌های ایجاد شدن صدای کرکره برقی، نفوذ گرد و غبار در فاصله بین قلاب و تیغه می‌باشد.
  • غضروف آلومینیومی

همچنین برای رفع صدای کرکره برقی می‌توانید از غضروف آلومینیومی کمک گرفته و آن‌ها را بین تیغه‌ها اضافه کنید. با انجام این کار، چرخش تیغه‌ها راحت‌تر شده و دیگر صدایی از آن شنیده نمی‌شود.

  • تعویض تیغه‌ها

اگر تمام موارد بالا را انجام دادید و باز هم نتیجه نگرفتید و کرکره هنگام بالا یا پایین آمدن صدا تولید می‌کرد، می‌توانید به طور کلی تیغه‌های کرکره برقی را تعویض کرده و تیغه‌ای با کیفیت‌تر جایگزین آن کنید. گفتنی است اگر پیش از خرید کرکره برقی به کیفیت تولید آن توجه می‌کردید و کرکره برقی با کیفیت و مرغوبی را انتخاب می‌کردید، نیازی به تعویض تیغه کرکره برقی وجود نداشت.

  • تعمیر گیربکس

مواردی که صدا از موتور کرکره بوجود می‌آید، باید برای رفع صدای کرکره برقی، گیربکس موتور را تعمیر کنید. برای تعمیر موتور کرکره برقی باید از تکنسین‌ها بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند و اگر پس از تعمیر صدا موتور از بین نرفت، باید موتور کرکره را تعویض کنید.

  • تکنسین

می‎‌توانید از تکنسین‌ها بخواهید تا به محل شما آمده و مشکل صدا کرکره را بررسی کنند. گاهی ممکن است پس از انجام تمامی مواردی فوق، باز هم صدا در کرکره برقی مغازه و پارکینگ وجود داشته باشد. در این گونه مواقع متخصصان می‌توانند با تنظیم بادخور فاصله بین ریل و تیغه را به درستی انجام دهند و باعث رفع صدای کرکره برقی شوند. عموما بعد از تنظیم بادخور صدای ناخوشایند تیغه‌ها از بین می‌رود.

جمع بندی و سوالات متداول رفع صدای کرکره برقی

آیا کرکره برقی به روغن کاری نیاز دارد؟

بله؛ برای اینکه قطعات موتور کارکرد بهتری داشته باشند، هر چند وقت یکبار به روغن کاری نیاز دارند. روغن کاری علاوه براینکه کارکرد موتور را بهبود می‌بخشد، باعث کاهش صدای کرکره برقی نیز می‌شود.

علت اینکه کرکره برقی نیمه باز میماند چیست؟

احتمال دارد که میکروسوئیچ یا چشمی کرکره، از تنظیم خارج شده باشند.

کرکره برقی‌ها نیز مانند بسیاری از لوازم برقی، نیاز به نگهداری مناسب و سرویس به موقع دارند که در صورت رعایت نشدن آن ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاورند. اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر در زمان خرید کرکره برقی، جنس تیغه و موتور مطلوب‌تری انتخاب کنید و نصب آن نیز اصولی انجام شود، طول عمر کرکره برقی بیشتر خواهد بود و نیاز به سرویس کمتری خواهد داشت.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

۲ دیدگاه

    • سلا دوست عزیز
      احتمال دارد این مشکلات در کرکره برقی شما ایجاد شده باشد:
      هم تراز نبودن ریل های کرکره برقی
      ایجاد گرد و خاک در بین قلاب و بدنه تیغه
      استفاده از لوله نمره ۸، باعث ایجاد صدا در چند تیغه اول می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *