چشمی درب هوشمند شیشه ای

خرید درب اتوماتیک شیشه ای ، خریدی تخصصی است و قبل از هرگونه تصمیم گیری، نیازمند مطالعه و تحقیق است. از مهم ترین اجزای درب اتوماتیک، چشمی درب هوشمند شیشه ای است که تنظیم و راه اندازی آن نیازمند دانش کافی و نگاهی تخصصی است. در این مقاله سعی کرده‌ایم راهنمایی جامع در خصوص درب اتوماتیک شیشه ای بدهیم. 

اجزای درب شیشه ای اتوماتیک

  • موتور درب اتوماتیک شیشه ای
  • کنترل باکس درب اتوماتیک شیشه ای
  • چشمی درب هوشمند شیشه ای

در این مقاله قصد داریم در خصوص چشمی درب هوشمند شیشه ای به طور کامل صحبت کنیم.

محل قرار گیری چشمی درب هوشمند شیشه ای

چشمی درب هوشمند شیشه ای چیست؟

فتوسل یا چشمی درب هوشمند شیشه ای، سنسوری برای تشخیص ورود و خروج افراد است. هم‌چنین اصلی‌ترین اجزای استفاده شده در درب شیشه ای اتوماتیک است، که نتیجه استفاده از آن، امنیت بیشتر برای درب و مراجعین است.

چشمی درب اتوماتیک از دو قطعه سیاه رنگ تشکیل شده است که در چهارچوب درب نصب می‌شوند. فتوسل ( چراغ سنسوردار ) یا چشمی درب هوشمند شیشه ای از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده است؛ که اصطلاحا به آن TX گفته می‌شود و به گیرنده، RX گفته می‌شود. از این دو بخش، یعنی فرستنده و گیرنده، دو جفت در ساختار چشمی درب اتوماتیک بکار رفته است. جفت اول آن در چشمی درب اتوماتیک تنظیم شده است. جفت دوم آن در ساختار اصلی لت‌ها اجرا می‌شود. 

نکته بسیار مهم در نصب چشمی درب هوشمند شیشه ای، این است که چشمی‌ها باید دقیقا روبروی هم باشند تا در ارسال کد باز و بسته شدن درب وقفه‌ای نیفتد. عمل باز و بسته شدن درب، توسط سنسور‌های به‌کار رفته در چشمی‌ها صورت می‌گیرد. تفاوت شاخص یک چشمی درب هوشمند شیشه ای با سایر چشمی‌ها در نوع سنسور به‌کار رفته در آن است.

انواع چشمی درب هوشمند شیشه ای

همانطور که گفته شد تفاوت چشمی درب اتوماتیک در نوع سنسور بکار رفته در آن است. انواع این سنسور‌ها به شرح زیر است:

  • سنسور مادون قرمز اکتیو، چشمی درب هوشمند شیشه ای 

در سنسور مادون قرمز درب اتوماتیک شیشه ای از نور مادون قرمز برای عملکرد باز و بسته شدن درب استفاده می‌شود. هنگامی که متحرک به درب نزدیک می‌شود، خط فرضی که توسط نور مادون قرمز شکل گرفته است، شکسته می‌شود و درب باز می‌شود.

  • سنسور مادون قرمز پسیو چشمی 

عملکرد سنسور مادون قرمز پسیو درب اتوماتیک شیشه ای با سنسور مادون قرمز اکتیو بسیار مشابه است و تنها تفاوت این دو در به‌کارگیری حرارت در کنار اشعه مادون قرمز است که در بالا رفتن حساسیت درب‌ها هنگام باز شدن بسیار موثر است.

  • سنسور مایکروویو 

در این سنسور از موج الکترومغناطیسی برای ارسال کد باز و بسته شدن درب استفاده شده است. به این شکل که چشمی‌ها هر دو طول موج یکسانی را ارسال می‌کنند و هنگامی که متحرکی در این بین قرار بگیرد، موج برگشتی از سنسور دوم متفاوت خواهد بود و به این شکل درب به صورت اتوماتیک برای شخص در حال گذر باز می‌شود.

ارتفاع مناسب برای نصب چشمی درب هوشمند شیشه ای

ارتفاع استاندارد نصب چشمی درب اتوماتیک چیست؟

چشمی درب هوشمند شیشه ای، متناسب با ارتفاع درب نصب می‌شود. چرا که چشمی درب هوشمند شیشه ای بالای درب اتوماتیک نصب می‌شود و موقعیت نصب آن متغیر است و با هر فضایی امکان جابجایی دارد.

مکان نصب چشمی‌ها در دو طرف درب است و معمولا در چارچوب قرار می‌گیرند. در چشمی درب شیشه ای اتوماتیک، گیرنده و فرستنده‌ای طراحی شده است که در هنگام نصب دقیقا روبروی هم قرار می‌گیرند. در ابتدا فرستنده اشعه‌ای صادر می‌کند و گیرنده آن را دریافت می‌کند و بعد از آنالیز آن اگر مانع و متحرکی در این بین وجود داشته باشد، پیام توقف را ارسال می‌کند و یا پیام حرکت معکوس را می‌فرستد. 

مطلب پیشنهادی: درب اتوماتیک صنعتی

مقایسه ی سنسورهای قدیم و جدید در درب اتوماتیک

این مدل چشمی‌ها پیش تر به شکل دایره و مربع وجود داشته اند که بر روی پوشش‌های درب‌های اتوماتیک نصب می‌شدند. این سیستم باعث می‌شد که یک فضای دایره ای شکل ایجاد شود تا هر موقع فردی از این فضا عبور کرد، دستور باز شدن درب به صورت اتوماتیک داده شود.

از آنجایی که این سنسور از حسگر قوی برخوردار است، هر زمان که اشیا یا حیواناتی به صورت تصادفی از مقابل این درب عبور می‌کردند، فرمان باز شدن درب صادر می‌شد. این موضوع یکی از ایرادات سنسورهای قدیمی و مسبب ایجاد تغیرات در آن تکولوژی شده است. از دیگر انواع این مشکلات می‌توان به عدم تشخیص به موقع افراد توسط حسگر و پایین بودن دقت آن اشاره کرد.

مدل پیشرفته این حسگرها نیز از همان مدل قبلی الهام گرفته شده است با این تفاوت که در سیستم جدید، امکان تنظیم میزان حساسیت چشمی درب اتوماتیک وجود دارد.

 این بدان معنا است که وقتی سیستم سنسور چشمی درب اتوماتیک در محیطی نصب شده است که هر نوع شی و حیوان قادر به عبور از مقابل آن می‌باشد، امکان کاهش میزان حساسیت سنسور وجود داشته است تا تنها افرادی که قصد ورود به محیط داخلی پشت درب را دارند، درب به رویشان باز شود. حتی امکان بالا بردن حساسیت سنسور نیز وجود داشته است.

مطلب پیشنهادی: درب اتوماتیک شیشه ای تاشو

مقایسه ی سنسورهای قدیم و جدید در درب اتوماتیکبا این وجود، بازهم مشکلاتی در کنترل ورود و خروج افراد وجود داشته است، به عنوان مثال، در مواقعی که فرد قصد عبور از درب را داشته و به سرعت اینکار را انجام می‌دهد، درب عکس العمل دیری از خود نشان می‌دهد و منجر به ایست شخص بنا به عدم تشخیص وی، می‌شود که در نتیجه عابر با درب بسته رو به رو می‌شود.

از طرفی نیز، اگر حساسیت سنسور افزایش یابد تا این مشکل برطرف شود، ممکن است چشمی زاویه دید گسترده ای را در برگرفته و حتی افرادی که در خارج از محدوده درب هستند، درب برایشان به صورت اتوماتیک باز شود.

چنین مواردی باعث بروز مشکلاتی از جمله هدر رفتن انرژی فضای داخلی، ورود آلودگی صوتی به داخل، بروز ایراداتی در سیستم سنسور درب و مواردی از این قبیل می‌شود. با توجه به این موارد، تغییرات گسترده تری در نسل جدید این مدل سنسور ایجاد شده است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی: درب اتوماتیک شیشه ای تک لت

خطوط فرضی مستطیلی در سنسورهای درب اتوماتیک

خطوط فرضی مستطیلی در سنسورها درب اتوماتیک

مدل پیشرفته این سنسورها تا حد زیادی مشکلات ذکر شده را برطرف کرده است؛ به گونه ای که حسگر در عوض آنکه فضای فرضی را به صورت دایره ای ایجاد کند، به صورت مستطیلی این کار را انجام می‌دهد. این امر سبب شده است تا تمام مشکلات باز و بسته شدن بی مورد درب و عبور افراد برطرف شود.

لازم به ذکر است که تمام فضای ورود درب به وسیله تعدادی خط صاف آمیخته شده که مربعی شکل است، کنترل می‌شود؛ یعنی میزان حساسیت حسگر به گونه ای است که تا فاصله ده سانتی متری خود را در بر می‌گیرد که عملا بالاترین میزان حساسیت آن تلقی می‌شود.

کلام آخر

در هنگام انتخاب درب هوشمند شیشه ای از مشخصه‌های بسیار مهم که نیازمند حساسیت بیشتری در انتخاب است، چشمی درب هوشمند شیشه ای است. امروزه شرکت‌های متعددی در زمینه ارائه خدمات و محصولات درب اتوماتیک شیشه‌ای فعالیت می‌کنند و انتخاب بهترین درب با مشخصات استاندارد شاید مشکل باشد. متخصصین متین هوشمند آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص خرید بهترین درب اتوماتیک شیشه ای و هم‌چنین تعمیر درب اتوماتیک شیشه ای ، برای محیط شما هستند. 

سوالات متداول

چشمی درب هوشمند شیشه ای چگونه کار می‌کند؟

حسگر چشمی درب اتوماتیک شیشه ای با ارسال پرتوهای مادون قرمز به محیط اطراف و دریافت بازتاب آنها، می‌تواند تشخیص دهد که آیا درب باید باز شود یا خیر. در صورت تشخیص حرکت افراد یا اشیاء در نزدیکی درب، سیگنالی به درگاه کنترلی دستگاه ارسال می‌شود تا درب باز شود.

چشمی درب هوشمند شیشه ای چه مزایایی دارد؟

استفاده از چشمی درب اتوماتیک شیشه ای، دارای مزایایی مانند افزایش امنیت و راحتی در استفاده است. این حسگر به دلیل قابلیت تشخیص حرکت افراد و اشیاء در نزدیکی درب، می‌تواند جلوی برخورد درب با افراد و یا اشیاء را بگیرد و در نتیجه حوادث ناخواسته را کاهش دهد.

آیا می‌توان چشمی درب اتوماتیک شیشه ‌ای را به صورت دستی باز کرد؟

بله، معمولاً درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای با دستگیره یا دکمه‌ای برای باز کردن دستی مجهز شده‌اند. با استفاده از این دکمه یا دستگیره می‌توانید درب را به صورت دستی باز کنید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *